Donald Tusk powiedział kiedyś “Polskość to nienormalność”. Gdy dowiedziałam się jakie filmy wygrały festiwal Gdynia 2022 {TUTAJ(link is external)}, doszłam do wniosku, że większość naszych “elit” kulturalnych podziela to zdanie. One głęboko wstydzą się swoich polskich korzeni i robię wszystko, by nie było ich widać. Oto Złote Lwy otrzymał film:
“”The Silent Twins” to polsko-amerykańsko-brytyjska koprodukcja. Scenariusz, którego autorką jest Andrea Seigel, powstał na podstawie książki Marjorie Wallace o bliźniaczkach June i Jennifer Gibbons (w tych rolach Letitia Wright i Tamara Lawrance), które odmówiły komunikacji ze światem zewnętrznym. Urodzone w 1963 r. siostry od początku łączyła wyjątkowo silna więź. Były niemalże nierozłączne. Kiedy wraz z rodziną przeniosły się do Walii, jako jedyne czarnoskóre dzieci w otoczeniu zaczęły odczuwać dyskryminację ze strony rówieśników.”. {Op. cit.}
Srebrne Lwy przypadły obrazowi:
“Srebrne Lwy trafiły do “Filipa” Michała Kwiecińskiego. Akcja opowieści rozpoczyna się w 1941 r. w warszawskim getcie, a tytułowym bohaterem jest młody polski Żyd, który w trakcie strzelaniny traci swoją ukochaną i bliskich. ” {op. cit.}.
Wierzę, iż były to dobre filmy, ale co one mają wspólnego z Polską? Pierwszy z nich – chyba tylko nazwisko reżyserki, p, Agnieszki Smoczyńskiej, a drugi to jeszcze jedna opowieść o cierpieniach Żydów. Widzieliśmy już setki podobnych. Gdzie są filmy, które pokazują problemy Polaków i polską specyfikę? Tylko takie obrazy, które wnoszą coś nowego mają szansę na sukces. Powielanie w kółko zagranicznych wzorów i oklepanej tematyki nie znajdą uznania.
Dowodem na to może być historia Sary James. Ta dziewczyna ma prawdziwy talent. Została jednak ustawiona przez swych menedżerów jako międzynarodowa gwiazdeczka znikąd. W efekcie:
“Wyniki America’s Got Talent zostały ogłoszone w nocy z 14 na 15 września 2022 roku czasu polskiego. Sara James w America’s Got Talent odpadła z rozgrywki przed ścisłym finałem, do którego zakwalifikowała się najlepsza piątka. Tym samym Sara James znalazła się poza TOP 5.” {TUTAJ(link is external)}.
Nic dziwnego – nie różniła się nadmiernie od reszty wykonawców..
Szkoda, że Autorka zna tylko jeden antypolski bon-mot Tuska.
Przypominam dwa późniejsze.
1. Rok 2008/2009, likwidacja polskich stoczni na życzenie holenderskiej komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes. Wypowiedź Tuska: “Polskie stocznie nie są ani najlepsze, ani najtańsze”.
2. Rok 2009/2010, kradzież napisu “Arbeit macht frei” z Auschwitzu na zamówienie szwedzkiego kolekcjonera. Wypowiedż Tuska przy wręczaniu nagród dla zaangażowanych policjantów: “Polski antysemityzm”.
Ad 1. W tej starożytnej historii unia zachodnioeuropejska wykorzystała jako pretekst “nieuczciwej konkurencji” poręczenie rządowe dla kredytów zaciągniętych przez stocznie. Poręczenie nie zostało jednak wykorzystane, pozostając jedynie potencjalną i pośrednią pomocą państwową. W ostatnich latach, 2020-2022 Holandia jak i Niemcy ordynarnie dotują z budżetu państwa stocznie. W Holandii chodzi o stocznię w Rotterdamie, w Niemczech o trzy stocznie w Meklemburgii. Żaden komisarz europejski nie żąda od Niemiec i Holandii likwidacji przemysłu stoczniowego. Zresztą, ktoś kto by podniósł rekę na zachodni majątek produkcyjny, temu by ta ręka została odrąbana przez unijną sprawiedliwość.
Ad 2. Unia zachodnioeuropejska kradnie napis, Tusk wyzywa Polskę. Klasyczny przykład zachodniej sprawiedliwości – co ma piernik do wiatraka.