Przez nasz portal przetoczyła się niejedna zażarta dyskusja o karze śmierci. Przeciwnicy jej stosowania chcieli, aby w przypadku najgorszych zbrodni, nie karać sprawców najwyższym wymiarem kary, argumentując, aby “karanie zostawić Bogu”.
Karać tylko trochę, częściowo…
Z punktu widzenia tradycji oznacza to rezygnację z wymierzenia kary sprawiedliwej. Z punktu widzenia modernistów brak kary najbardziej dotkliwej. Taki punkt widzenia oznacza, że za czyny mniej szkodliwe karać można, ale za zbrodnie najcięższe już nie można, a co najwyżej tylko łagodnie. Ten logiczny absurd słuchacze prof. Diabelskiego starają zamaskować dalszym łagodzeniem wszystkich kar z wyjątkiem czynów godzących w nowy porządek.
Pierwszym, który zastosował obiektywnie, realnie karę śmierci jest Pan Bóg w Trójcy Świętej Jedyny. I to Drodzy Państwo podkreślmy – Pan Bóg, który jest odwieczną miłością.
Ks. prof. Tadeusz Guz
Po pierwsze, należy odróżnić zabójstwo od kary śmierci
Uściślenie: nie rozumiemy pod pojęciem kary śmierci, zabójstwa.
Pojecie Suwerena w Konstytucji wymaga doprecyzowania
Suwerenem par excellence czyli w absolutnym sensie jest Bóg…
__________________________________________________________________________
6 lat temu Franciszek powiedział:
Wypowiedź ta wypacza sens kary i sens sprawiedliwości.
Zrównuje zabójstwo niewinnej osoby z karą śmierci dla mordercy.
Franciszek dopuszcza się do nieuprawnionej dywagacji dotyczącej planu Bożego wobec mordercy. Czy taki plan obejmował zabójstwo ofiary? Czy plan obejmuje brak adekwatnego ukarania mordercy? Nie wiemy jaki jest i jak się realizuje taki plan. Naszym obowiązkiem jest wymierzenie sprawiedliwości.
Ostatnie zdanie: Przykazanie “nie zabijaj” ma wartość absolutną i dotyczy zarówno niewinnych jak i winnych.
Franciszek trafił kulą w płot, bo przykazanie “nie zabijaj” nie dotyczy samoobrony oraz wymierzania kary. Powtórzę to, co powiedział ks. prof. Tadeusz Guz:
“nie rozumiemy pod pojęciem kary śmierci, zabójstwa“
Franciszek,biskup Rzymu.W Watykanie wprowadził nakaz szczepień i paszportów C-19,żeby było bezpiecznie,żeby nikt nikogo nikogo śmiertelnie nie zaraził chociaż szansa na to niewielka. https://www.vaticannews.va/pl/watykan/news/2021-10/gwardia-szwajcarska-wprowadza-obowiazkowe-szczepienia.html
Czy wprowadzi, dla gwardzistów i ochrony watykańskiej, zakaz posiadania i używania broni palnej i wszelakiej innej,która przecież z założenia ma zadawać rany nawet śmiertelne.
Mnie już nic nie zdziwi, cokolwiek powie Franciszek.
Boże wyroki śmierci
Księga Rodzaju
Przyszedł Bóg do Abimeleka króla Geraru we śnie i powiedział: ”Umrzesz z powodu tej kobiety, którą zabrałeś, gdyż ona ma męża”.
Księga Wyjścia
Gdyby mężczyźni bijąc się uderzyli kobietę brzemienną powodując poronienie i jeżeli ona poniesie jakąś szkodę, wówczas winny odda życie za życie.
Jeśli ktoś posunąłby się do tego, że bliźniego zabiłby podstępnie, oderwiesz go nawet od mego ołtarza, aby ukarać śmiercią.
Kto by uderzył swego ojca albo matkę, albo by złorzeczył ojcu albo matce, winien być ukarany śmiercią.
Kto by porwał człowieka i sprzedał go, albo znaleziono by go jeszcze w jego ręku, winien być ukarany śmiercią.
Księga Kapłańska
Kto zabije zwierzę, będzie obowiązany do zwrotu. Kto zabije człowieka, będzie ukarany śmiercią.
Księga Liczb
Człowiek zbierający drwa w dzień szabatu musi umrzeć – cała społeczność ma go poza obozem ukamienować.
Jeżeli ktoś tak pobił kogoś przedmiotem żelaznym, drewnianym, kamieniem, iż tamten umarł, jest zabójcą, a jako taki musi zostać zabity.
Gdyby ktoś drugiemu zadał cios z nienawiści albo rzucił się na niego w zbrodniczym zamiarze, tak iż tamten umarł, albo gdyby w złości zadał ręką cios śmiertelny, wtedy ten, który uderzył, musi być zabity; jest bowiem zabójcą.
Gdy mu jednak zadał cios nie z nienawiści albo gdy rzucił na niego jakimkolwiek przedmiotem, ale nie w zamiarze zabicia, lub też nie widząc spuścił na niego kamień, który może zabić, tak iż tamten rzeczywiście umarł, chociaż nie był mu nieprzyjazny i nie chciał mu nic złego uczynić, wtedy według społeczność rozstrzygnie pomiędzy zabójcą a mścicielem krwi. Społeczność zabezpieczy go przed zemstą mściciela krwi i przyjmie go do miasta ucieczki.
Wybierzcie miasta, które służyć będą za miasta ucieczki; tam będzie mógł się schronić zabójca, który zabił drugiego nieumyślnie. Miasta te będą schronieniem przed mścicielem krwi, by zabójca nie poniósł śmierci, zanim nie stanie przed sądem społeczności.
Zabójcę winien zabić mściciel krwi; gdziekolwiek go spotka, może go zabić.
Jeżeli ktoś popełni zabójstwo, skazuje się go na śmierć na podstawie zeznań świadków; jednak zeznanie jednego świadka nie wystarczy do wydania wyroku śmierci.
Nie możecie przyjmować żadnego okupu za życie zabójcy, który winien jest śmierci. Musi zostać zabity.
Krew bezcześci ziemię i nie ma innego zadośćuczynienia za krew przelaną, jak tylko krew tego, który ją przelał.
Księga Powtórzonego Prawa
Jeśli się znajdzie u ciebie mężczyzna lub kobieta, ktoś, kto czynić będzie to, co jest złe w oczach Pana, Boga twego, przestępując Jego przymierze, przechodząc do bogów obcych, by służyć im i oddawać pokłon, jak słońcu, księżycowi lub całemu wojsku niebieskiemu, czego nie nakazałem – będziesz tego mężczyznę lub tę kobietę kamienował, aż śmierć nastąpi.
Na słowo dwu lub trzech świadków skaże się na śmierć; nie wyda się wyroku na słowo jednego świadka.
Jeśli ktoś będzie miał syna nieposłusznego i krnąbrnego, który nie słucha upomnienia, oddaje się rozpuście i pijaństwu, wtedy mężowie tego miasta będą kamienowali go, aż umrze. Usuniesz zło spośród siebie.
Jeśli ktoś popełni zbrodnię podlegającą karze śmierci, zostanie stracony i powiesisz go na drzewie, lecz tegoż dnia musisz go pogrzebać, bo wiszący jest przeklęty przez Boga. Nie zanieczyścisz swej ziemi, danej ci przez Pana, Boga twego, w posiadanie.
Jeśli oskarżenie okaże się prawdziwym, bo nie znalazły się dowody dziewictwa młodej kobiety, kamienować ją będą mężowie tego miasta, aż umrze, bo dopuściła się bezeceństwa. Jeśli się znajdzie człowieka śpiącego z kobietą zamężną, oboje umrą. Usuniesz zło.
Jeśli dziewica została zaślubiona mężowi, a spotkał ją inny jakiś mężczyzna w mieście i spał z nią, kamienować ich będziecie, aż umrą: młodą kobietę za to, że nie krzyczała będąc w mieście, a tego mężczyznę za to, że zadał gwałt żonie bliźniego.
Jeśli mężczyzna znalazł na polu młodą kobietę zaślubioną, zadał jej gwałt i spał z nią, umrze sam mężczyzna, który z nią spał.
Jeśli mężczyzna znajdzie młodą kobietę – dziewicę niezaślubioną – pochwyci ją i śpi z nią, a znajdą ich, odda ten mężczyzna, ojcu młodej kobiety pięćdziesiąt syklów srebra i zostanie ona jego żoną. Za to, że jej gwałt zadał, nie będzie jej mógł porzucić przez całe swe życie.
Księga Jozuego
Syn Zeracha został ukamienowany po tym, jak przywłaszczył sobie piękny płaszcz z Szinearu, dwieście syklów srebra i pręt złoty.
Ewangelia wg świętego Jana
Przyprowadzili do Jezusa kobietę, którą pochwycono na cudzołóstwie i powiedzieli: “W Prawie Mojżesz nakazał nam takie kamienować. A Ty co mówisz?” Jezus rzekł do nich: ”Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci na nią kamień”. I rzekł do kobiety: ”Kobieto, gdzież oni są? Nikt cię nie potępił?” A ona odrzekła: ”Nikt, Panie!” Rzekł Jezus: ”I Ja ciebie nie potępiam. Idź, a od tej chwili już nie grzesz!”.
1 List świętego Jana
Każdy, kto nienawidzi swego brata, jest zabójcą, a wiecie, że żaden zabójca nie nosi w sobie życia wiecznego.
1 List świętego Pawła do Tymoteusza
Prawo nie dla sprawiedliwego jest przeznaczone, ale dla postępujących bezprawnie i dla niesfornych, bezbożnych i grzeszników, dla niegodziwych i światowców, dla ojcobójców i matkobójców, dla zabójców, dla rozpustników, dla mężczyzn współżyjących z sobą, dla handlarzy niewolnikami, kłamców, krzywoprzysiężców i dla popełniających cokolwiek innego, co jest sprzeczne ze zdrową nauką.
Jestem przeciwnikiem kary śmierci w Polsce. Kilkanaście lat temu mójkolega z dzieciśnstwa został uznany winnym zrzucenia kobiety z mostu w Kielcach, sam wówczas mówiłem że powinien być powieszony, pewnie straszne rzeczy przeżył w więzieniu, a jego rodzinę na osiedlu spotkał straszliwy “ostracyzm społeczny”… Po 9 chyba latach okazało się że był niewinny, dostał pokaźne odszkodowanie, wszyscy mu współczuli ale po wyjsciu na wolność się zachlał i chyba już nie żyje… niemniej gdyby była ta najwyższa kara nikt o jego niewinności nie dowiedziałby się, takie mamy sądy i dociekanie sprawiedliwości, że zwykłego mandatu nie powinny mieć prawa orzekać, a co dopiero mówić o tym najwyższym wyroku…
Fakt ludzkiej omylności lub złej woli nie jest argumentem.
Inaczej trzeba było być przeciwnikiem każdej kary z powodu teoretycznej możliwości pomyłki lub matactwa.
Gdy wina jest bezsporna – udowodniona, kara powinna być sprawiedliwa – adekwatna do popełnionego przestępstwa.
Zaniechanie wykonywania kary śmierci przyniosło więcej szkody niż pożytku. Kara ta pełni również, tak jak pozostałe adekwatne kary, funkcję odstraszającą czyli chroniącą życie potencjalnych ofiar przed niektórymi przestępcami.
ujl,
jeżeli popatrzysz na sprawę kolegi po ludzku…to masz rację.
Natomiast z innej perspektywy….gdyby wyrok śmierci został wykonany prawdopodobnie uniknąłby stoczenia się w pijaństwo a i rodzinie łatwiej byłoby znieść ostracyzm niż to co się działo po jego wyjściu na wolność.
Zapewne i on sam, z Bożą pomocą, miałby wtedy większe szanse na niebo niż w pijanym widzie.
Ostatecznym głosem Boga w sprawie prawa jest głos Chrystusa
Jezus powiedział do swoich uczniów:
To a propos kary śmierci i cudzołóstwa.
Kwestią towarzyszącą i zarazem ciekawostką jest fakt, że Maria Magdalena nie jest “kobietą, którą pochwycono na cudzołóstwie”.
i jeszcze to:
“Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane” – powiedział Jezus, co oznacza: nie musicie kamienować, możecie wybaczać, czyli okazywać miłosierdzie tym, którzy wyznają swoje grzechy i naprawią krzywdy, jakie wyrządzili złym postępowaniem.
Tak, ale to odnosi się do kapłanów, lecz czy do sędziów, których zadaniem jest wymierzenie sprawiedliwości zgodnie z prawem? Czy jest możliwe, aby rodzina ofiary, zgodnie wniosła apelację o zamianę wyroku śmierci na dożywocie?
My możemy wybaczać i okazywać miłosierdzie.
W innych przypadkach, gdy nie działają sądy, a zbrodniarze są na wolności:
Nazywam się Maximus Decimus Meridius, dowódca wojsk północnych, generał legionów Felix, lojalny sługa prawdziwego cesarza Marka Aureliusza, ojciec zamordowanego syna, mąż zamordowanej żony, których pomszczę w tym życiu bądź następnym.
Tak, wymierzać sprawiedliwość na podstawie zeznań co najmniej dwóch świadków, a zemsty zaniechać.
Po tym, jak synowie Jakuba, Symeon i Lewi, wymordowali wszystkich mężczyzn w kraju Chamora Chiwwity, bo jego syn Sychem zgwałcił Dinę córkę Jakuba, tzn. popełnił czyn, który u Izraelitów uchodził za zbrodnię – ojciec Diny, Jakub rzekł do Symeona i Lewiego: “Sprowadziliście na mnie nieszczęście, bo przez was będą mnie mieć w nienawiści mieszkańcy tego kraju, Kananejczycy i Peryzzyci. Jestem przecież małym liczebnie plemieniem i jeżeli oni wystąpią razem przeciwko mnie, poniosę porażkę – zginę ja i cała moja rodzina”. A oni mu na to: “Czyż [mieliśmy pozwolić na to, by] się obchodzono z naszą siostrą jak z nierządnicą?”
Jakub ponownie zganił ich przed swoją śmiercią: “Symeon i Lewi, bracia, narzędziami gwałtu były ich miecze. Do ich zmowy się nie przyłączę, z ich knowaniem nie złączę mej sławy; gdyż w gniewie swym mordowali ludzi i w swej swawoli kaleczyli bydło. Przeklęty ten ich gniew, gdyż był gwałtowny, i ich zawziętość, gdyż była okrucieństwem! Rozproszę ich więc w Jakubie i rozdrobnię ich w Izraelu.
Sychem, po dokonaniu gwałtu, prosił ojca i braci Diny, aby dali mu ją za żonę i darzyli życzliwością. Bracia Diny odmówili, wyjaśniając, że nie mogą oddać siostry człowiekowi nieobrzezanemu. I złożyli propozycję: jeśli wszyscy mężczyźni w kraju Chamora Chiwwity zostaną obrzezani, wówczas wyrażą zgodę na małżeństwo. Gdy mężczyźni poddali się obrzezaniu, wtedy bracia Diny podstępnie ich wymordowali.