To spotkanie, zorganizowane 26.02.2015 w kawiarni “Niespodzianka” przez Piotra Mazurka z KoLibra i wydawnictwo Capital, miało wyglądać zupełnie inaczej. Planowano wieczór autorski Wojciecha Reszczyńskiego połaczony z promocją jego książki “Zainspirowany Konecznym”. Los okazał się jednak złośliwy, Reszczyński zachorował i na placu boju pozostał tylko profesor Jan Żaryn.
Zamiast wieczoru autorskiego mieliśmy więc ponad póŁgodzinny wykład o Feliksie Koniecznym i jego ideach. Rozpoczął się on o 18:35, a słuchało go ok.40-50 osób. Feliks Koneczny był historykiem, ale po /wymuszonym/ przejściu na emeryturę w roku 1929 zaczął się zajmować głównie problematyką rozwoju rożnych cywilizacji, a w szczególności rywalizacji miedzy nimi. Dla Konecznego głównym wyróżnikiem cywilizacji były jej wartosci moralne oraz etyka w nich obowiazująca. W Europie mamy, według niego, cztery cywilizacje: łacińską /chrześcijańską/, bizantyjską, turańską i żydowską.
Dla łacińskiej /czyli naszej/ najważniejszy jest dekalog i chrześcijańskie pojęcie miłości. Podkreśla ona rolę jednostki ludzkiej, jest personalistyczna. Inne są kolektywistyczne. W bizantyjskiej i turańskiej władza jest wyjęta spod praw etyki. To ona może dowolnie ustalać, co jest dobre, a co złe. Koneczny podkreślał zawsze rolę moralności w polityce. Wojciech Reszczyński w swej księżce przedrukował obszerny esej Feliksa Konecznego “Państwo a dekalog” w którym uczony omówił te kwestie.
Powiem kilka słów o książce “Zainspirowany Konecznym”. Składa się ona z kilku części. Pierwsza z nich to 25 felietonów Reszczyńskiego w których odwoływał się on do myśli Konecznego. Dalej jest referat Reszczyńskiego na temat odpowiedzialności mediów, również pełen odniesień do Konecznego oraz dwie publikacje samego Konecznego, ta o której pisałam wyżej oraz “Kościól jako polityczny wychowawca Narodu” /chodzi oczywiście o Kościół Rzymsko-Katolicki – Koneczny uważał, iż Polska bez katolicyzmu nie może istnieć/. Całość zamyka biografia Feliksa Konecznego pióra Pawła Skrzydlewskiego. Feliks Koneczny należał do tego samego pokolenia, co Piłsudski i Dmowski. Urodził się w roku 1862, a zmarł w 1949.
Po prelekcji prof. Żaryna głos zabrał Jan Bodakowski i powiedział o tym, że Andrzej Duda nie zajął jednoznacznego stanowieska w sprawie ustawy antyaborcyjnej.. Prof. Żaryn powiedziaŁ, iż nie lubi demokracji, bo często zmusza ona polityków do wybierania “mniejszego zła”. Wspomniał o Marku Jurku, który zrezygnował ze stanowiska marszałka Sejmu, gdy popierany przez niego projekt ustawy w sprawie aborcji nie zostal uchwalony.
Nastepnie wystąpił profesor Maciej Giertych. Przypomniał, że za czasow komunizmu, nie wolno było nawet wspomnieć o Feliksie Konecznym. Większość jego prac pozostawała w maszynopisach. Dopiero w 1962 roku ojciec profesora, Jedrzej Gierych przetłumaczył na angielski pracę Konecznego “O wielości cywilizacji”. Ukazała się ona w Londynie z przedmową Toynbee’go.
Profesor Giertych powiedzial, że sam tłumaczy obecnie dzieła Konecznego na angielski. Uzupełnił też wykład prof Żaryna, mówiac m.in. o rywalizacji między cywilizacjami i niemożności dialogu miedzy nimi. Wyraził nadzieję, że nasza łacińska cywilizacja będzie górą.
Ja spytałam o książkę Huntingtona “Zderzenie cywilizacji”. Feliks Koneczny jest powszechnie uważany za prekursora Huntingtona. Prof. Żaryn stwierdził, że Huntington rozpatruje cywilizacje jako jednostki kulturowe, nie zajmując sie kwestiami moralności i etyki. Potem zaczął porównywać cywilizację łacińska z muzułmańska, podkreślając solidarność wyznawcow islamu. Wtedy zaprotestował p. Adam Borowski, sojusznik Czeczenów, stwierdzając, iż muzułmanie najczęściej walczą z innymi muzułmanami.
Niestety, o 19:35 profesor Jan Żaryn powiedział, że musi iść na inne spotkanie. Szkoda, bo dyskusja zapowiadała się ciekawie. Imprezę filmował Bernard z portalu Blogpress.pl
Dodaj komentarz