Rani mnie widok pasterzy, którzy pozbywają się doktryny katolickiej, wprowadzając podział między wiernymi. Ludowi chrześcijańskiemu winniśmy jasne i niezmienne nauczanie. (…) konferencje episkopatów wzajemnie sobie przeczą…
Kardynał Robert Sarah
Rani mnie widok pasterzy, którzy pozbywają się doktryny katolickiej, wprowadzając podział między wiernymi. Ludowi chrześcijańskiemu winniśmy jasne i niezmienne nauczanie. (…) konferencje episkopatów wzajemnie sobie przeczą…
Kardynał Robert Sarah
Copyright Legion Św. Ekspedyta. All Rights Reserved.
A tu perełka “Konferencje biblijne 2006-2017” – ks. prof. Waldemar Chrostowski.
http://wch-biblijne.com/akademia/books/Konferencje_biblijne_2006-2017braz.pdf
Spis treści
1 2006/2007 — Teologia Kościoła (Eklezjologia Nowego Testamentu) 7
1.1 Nauka o Kościele — eklezjologia (9 października 2006) . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.2 Szkoła duchowości biblijnej (13 listopada 2006) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.3 Eschatologiczny wymiar Kościoła (4 grudnia 2006) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
1.4 Sprawa abpa Stanisława Wielgusa (8 stycznia 2007) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
1.5 Przymioty biskupa wg. św. Pawła (19 lutego 2007) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
1.6 My i Kościół wobec trudności — wg. Św. Pawła (12 marca 2007) . . . . . . . . . . . 56
1.7 W drugą rocznicę śmierci Jana Pawła II (2 kwietnia 2007) . . . . . . . . . . . . . . . 66
1.8 Czym jest Kościół w samych swoich początkach? (14 maja 2007) . . . . . . . . . . . 77
1.9 Za kogo Kościół — i my sami — uważamy Jezusa?
(11 czerwca 2007) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
2 2007/2008 Spotkać Jezusa dzisiaj — Czytanie Ewangelii z Benedyktem XVI 99
2.1 Chrzest Jezusa (22 października 2007) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
2.2 Kuszenie Jezusa (12 listopada 2007) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
2.3 Ewangelia o królestwie Bożym (10 grudnia 2007) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
2.4 Osiem Błogosławieństw (14 stycznia 2008) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
2.5 Modlitwa Pańska (18 lutego 2008) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
2.6 Nie wódź nas na pokuszenie — co to znaczy? (17 marca 2008) . . . . . . . . . . . . . 147
2.7 Co to znaczy być uczniem Jezusa — (21 kwietnia 2008) . . . . . . . . . . . . . . . . 158
2.8 Mowa eucharystyczna Jezusa – i pierwszy kryzys
— (26 maja 2008) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
2.9 Przed nadchodzącym synodem biskupów nt.
Słowo Boże w życiu i misji Kościoła — (16 czerwca 2008) . . . . . . . . . . . . . . . 180
3 2008/2009 Święty Paweł 191
3.1 Młodość Szaula – Saula – Szawła w Tarsie (29 września 2008) . . . . . . . . . . . . . 191
3.2 Wrażenia z synodu biskupów (27 października 2008) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
3.3 Przemiana św. Pawła pod Damaszkiem (17 listopada 2008) . . . . . . . . . . . . . . 210
3.4 Zdobyty przez Jezusa Chrystusa (15 grudnia 2008) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
3.5 Pierwsza podróż misyjna św. Pawła (19 stycznia 2009) . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
3.6 Paweł a poganie w Kościele (23 lutego 2009) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
3.7 Druga podróż misyjna (16 marca 2009) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
3.8 Podziały w Kościele — 1 Kor (6 kwietnia 2009) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
3.9 Paweł znowu prześladowany (27 kwietnia 2009) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
3.10 Ostatnie zawody św. Pawła — (25 maja 2009) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
4 2009/2010 Obrazy powołania w Piśmie Świętym 295
4.1 Na czym polega natura powołania? Abraham (12 paźdz. 2009) . . . . . . . . . . . . 295
4.2 Powołanie Abrahama do ofiary z miłości (9 listopada 2009) . . . . . . . . . . . . . . 307
4.3 Powołanie Mojżesza (7 grudnia 2009) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
4.4 Powołanie Dawida (11 stycznia 2010) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
4.5 Powołanie Izajasza (15 lutego 2010) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337
4.6 Powołanie Jeremiasza (15 marca 2010) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346 4.7 Powołanie Amosa (10 maja 2010) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357
4.8 Powołanie każdego z nas, chrześcijan,
wg. św. Pawła (31 maja 2010) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
5 2010/2011 Bóg wobec człowieka; człowiek wobec Boga 375
5.1 Stworzenie i upadek (18 października 2010) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375
5.2 Dar wolności człowieka (15 listopada 2010) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387
5.3 Kobieca miłość i lojalność (6 grudnia 2010);
Prezent mikołajkowy: kot w tradycji i Piśmie Świętym . . . . . . . . . . . . . . . . . 397
5.4 Przybycie trzech Króli (10 stycznia 2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 407
5.5 Biblijna teologia zwierząt — oślica Balaama (14 lutego 2011) . . . . . . . . . . . . . 417
5.6 Krzyż — na Kalwarii, w chrześcijaństwie, w Polsce
(14 marca 2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 426
5.7 Przed beatyfikacją Jana Pawła II;
Świadectwo p. Adama Bujaka o Janie Pawle II
(11 kwietnia 2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 436
5.8 Powstanie Kościoła (16 maja 2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 445
5.9 List do Hebrajczyków — synteza Pisma Świętego
(6 czerwca 2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 454
6 2011/12 Chrześcijaństwo a judaizm rabiniczny 463
6.1 Geneza, powstanie i natura Biblii hebrajskiej (10 paźdz. 2011) . . . . . . . . . . . . 463
6.2 Bóg autorem Pisma Świętego (14 list. 2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 473
6.3 Od objawienia kosmicznego do pierwszych ksiąg świętych
(5 grudnia 2011) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 482
6.4 Cztery poziomy językowe w Piśmie Świętym (9 stycznia 2012) . . . . . . . . . . . . . 491
6.5 Bóg przemówił po grecku (13 lutego 2012) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 500
6.6 Człowiek odpowiada Bogu — Księga Psalmów (5 marca 2012) . . . . . . . . . . . . . 509
6.7 Maryja mówi Bogu „Tak!”(16 kwietnia 2012) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 520
6.8 Jezus Chrystus — ostateczny etap objawiania się Boga
(14 maja 2012) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 529
7 2012/13 Biblijni świadkowie wiary 539
7.1 Czy wiedza zamiast wiary byłaby lepsza? (8 października 2012) . . . . . . . . . . . . 539
7.2 Wiara Bogu — nie tylko wiara w Boga (5 listopada 2012) . . . . . . . . . . . . . . . 551
7.3 Dzieciństwo Jezusa z Nazaretu, cz. I (10 grudnia 2012) . . . . . . . . . . . . . . . . . 561
7.4 Dzieciństwo Jezusa z Nazaretu, cz. II (14 stycznia 2013) . . . . . . . . . . . . . . . . 572
7.5 Zapowiedź ustąpienia Benedykta XVI ze Stolicy Piotrowej
(11 lutego 2013) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 582
7.6 Przed Wielkim Czwartkiem — zapowiedź Eucharystii
według św. Jana (25 marca 2013) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 590
7.7 Księga Psalmów księgą naszej modlitwy (29 kwietnia 2013) . . . . . . . . . . . . . . 601
7.8 Modlitwy w Nowym Testamencie (20 maja 2013) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 610
8 2013/2014 — Chcemy ujrzeć Jezusa 621
8.1 Ewangelia przed Ewangeliami (7 października 2013) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 621
8.2 Ewangelia św. Mateusza — wprowadzenie (28 października 2013) . . . . . . . . . . . 631
8.3 Ewangelia św. Mateusza — odpowiedzi na pytania
(25 listopada 2013) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 642
8.4 Ewangelia św. Marka — wprowadzenie (16 grudnia 2013) . . . . . . . . . . . . . . . 653
8.5 Ewangelia św. Marka — odpowiedzi na pytania (20 stycznia 2014) . . . . . . . . . . 662
8.6 Ewangelia św. Łukasza — wprowadzenie (24 lutego 2014) . . . . . . . . . . . . . . . 673
8.7 Ewangelia św. Łukasza — odpowiedzi na pytania
(17 marca 2014) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 682
8.8 Ewangelia św. Jana — wprowadzenie (14 kwietnia 2014) . . . . . . . . . . . . . . . . 692
8.9 Ewangelia św. Jana — odpowiedzi na pytania (19 maja 2014) . . . . . . . . . . . . . 703
9 2014/2015 — Chrystologia Starego Testamentu 713
9.1 Wstęp do chrystologii (20 października 2014) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 713
9.2 Wcielenie a Księga Rodzaju (17 listopada 2014) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 723
9.3 Intuicja o Trójcy Świętej w Księdze Rodzaju (8 grudnia 2014) . . . . . . . . . . . . . 732
9.4 Ofiarowanie Izaaka (Rdz 22) – starotestamentowa intuicja Krzyża
(12 stycznia 2015) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 741
9.5 Znak miedzianego węża (Lb 21, 4-9) (16 lutego 2015) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 752
9.6 Modlitwa konającego Mesjasza (16 marca 2015) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 761
9.7 Wizja zmartwychwstania ciał (Ez 37, 1-12) (20 kwietnia 2015) . . . . . . . . . . . . 771
9.8 Hiob — sens cierpienia niewinnych (18 maja 2015) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 779
10 2015/2016 — Dekalog na nowo odczytany 791
10.1 Dlaczego jeszcze raz Dekalog? (19 października 2015) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 791
10.2 Pierwsze przykazanie (16 listopada 2015) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 800
10.3 Drugie przykazanie (7 grudnia 2015) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 808
10.4 Trzecie przykazanie (11 stycznia 2016) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 816
10.5 Czwarte przykazanie (22 lutego 2016) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 824
10.6 Piąte przykazanie (21 marca 2016) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 832
10.7 Szóste przykazanie (11 kwietnia 2016) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 841
10.8 Przykazania siódme i ósme (16 maja 2016) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 850
10.9 Przykazania dziewiąte i dziesiąte (13 czerwca 2016) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 858
11 2016/2017 — Listy św. Pawła Apostoła 867
11.1 Aktualność, charakter i forma Listów św. Pawła
(17 października 2016) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 867
11.2 Listy do Tesaloniczan (14 listopada 2016) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 876
11.3 List do Galacjan (5 grudnia 2016) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 885
11.4 Pierwszy List do Koryntian (9 stycznia 2017) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 894
11.5 List do Rzymian (13 lutego 2017) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 903
11.6 List do Efezjan (13 marca 2017) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 912
11.7 List do Filipian (24 kwietnia 2017) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 921
11.8 Świadectwo wiary — św. Pawła i nasze (5 czerwca 2017) . . . . . . . . . . . . . . . . 931
12 2017/2018 — Biblijne medytacje nad Modlitwą Pańską 939
12.1 „Ojcze nasz” — modlitwa uczniów i wyznawców Jezusa
(16 października 2017) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 939
12.2 „Ojcze nasz, który jesteś w niebie”
(6 listopada 2017) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 950
12.3 „Święć się imię Twoje” (4 grudnia 2017) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 959
12.4 „Przyjdź królestwo Twoje” (15 stycznia 2018) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 967
12.5 „Bądź wola Twoja . . . ” (12 lutego 2018) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 975
12.6 „Chleba naszego powszedniego . . . ” (5 marca 2018) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 983
12.7 „Odpuść nam nasze winy . . . ” (9 kwietnia 2018) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 991
12.8 „Nie wódź nas na pokuszenie” (14 maja 2018) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1000
12.9 „Ale nas zbaw ode złego” (4 czerwca 2018) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1009
Rozmawiałem z księdzem. Wykształconym. Trochę akademikiem.
Na klatce było nas tylko dwoje do kolędy.
Reszta za granicą, jeden świadek Jehowy. 2 małżeństwa młodych zbuntowanych przez LGBT.
Ale hetero. Mówią ,że są tolerancyjni.
Ja im mówię , że ja też, tylko że ja jestem przeciwko afirmacji niezgodnych z naturą zachowań a szczególnie na publiczne epatowanie innych ludzi – swoimi dewiacjami.
Które były i za J.CH. (Sodoma i Gomora)i będą aż do skończenia świata.
Pytam księdza czy widzi jak licznie – (jeszcze) uczestniczący we mszy świętej parafianie męczą sie przy słuchaniu listów pasterskich biskupów.
Ksiądz czyta.
Wielu rozumie ten hermetyczny język – jednak nie na tym polega kazanie. Słuchane przez grzeczność.
Kazanie winien wygłaszać kaznodzieja.
Nie każde kazanie musi porywać jak monolog Konrada.
Ale ma być ono proste i zrozumiałe dla wszystkich. Nie tylko dla absolwentów Uniwersytetów, filozofów, socjologów itp. itd. aetc.
Ksiądz zapytał mnie co sądzę o jego kazaniach.
Powiedziałem mu szczerze, że studenci KUL słuchali by jego kazań dość uważnie. Są logiczne, starannie przygotowane, rzeczowe.
Jednak nie porywające.
Ludziom nie zapalają się oczy i serca. Co widać.
Przyznał mi rację, ale listy pasterskie musi czytać, bo ksiądz musi być posłuszny. Nie może ich ( listów j/w) skracać ani poprawiać.
Zapytał mnie jak ja bym to robił.
Odpowiedziałem mu, że mówiłbym krótko, używając przykładów z życia.
Najlepsi w wygłaszaniu kazań są misjonarze. Oni nie muszą czytać z kartki i mogliby mówić długo, a ludzie by chłonęli słowa, obrazy i czuli niedosyt. Oni znają świat, życie,trud misji, poświęcenie.
I oto kaznodzieja nagle kończy w tym miejscu , w którym ludzie zaczynają myśleć, czuć i rozpamiętywać sens kazania. Zaczynają je rozumieć.
To wystarczy. Dalsze słowa są zbędne na tej mszy.
Ludzie chętnie śpiewają, bo kto śpiewa dwa razy się modli. Stare pieśni są rugowane przez nowe- o nudnej linii melodycznej, “płaskie” , trudne do śpiewania np. a’capella. A tylko taka pieśń jest wartościowa , którą można z uczuciem zaspiewać bez akompaniamentu. Bo organista powiedzmy zachorował. Był raz występ czterech śpiewaków z Ukrainy – śpiewali na głosy pieśni liturgiczne bez żadnego instrumentu. Śpiewałem kiedyś w chórze i słuchając ich czułem to samo drżenie duszy co przed laty. Ciarki chodziły mi po plecach.
A zespół w którym śpiewałem prowadził nadzwyczajny kompozytor z Olsztyna. Rozumieliśmy go bez słów.
Pokazałem księdzu trzy teksty na których można oprzeć trzy wspaniałe kazania. Jedno już zamieściłem na LSE. To rozmowa studenta z ateistą profesorem.
Dwa inne mogę tu zamieścić w komentarzach – jeśli Państwo zechcecie.
To nie kazania – bo nie jestem księdzem a zwykłym, pospolitym grzesznikiem. Jednak także grzesznikowi – wolno nosić cegły na budowę Kościoła.
M.Mozets.
https://www.pch24.pl/archidiecezja-lubelska–w-kosciolach-jedynie-utwory-liturgiczne–zakaz-uzywania-gitar-i-perkusji,74150,i.html
To dobra wiadomość.
@Mozets
Ksiądz wcale nie musi czytać listów Episkopatu. Matkom zniszczyły one Dzień Matki, bo słuchały o pedofilii. Było to gorszące. W Niedzielę Miłosierdzia był list o segregacji śmieci i nawróceniu ekologicznym. Co było gorszące. Ludzie poszli do Kościoła posłuchać o Bożym Miłosierdziu, spowiadać się i uzyskać potężny odpust a zostali zanurzeniu w … śmieciach. Ksiądz nie musi czytać pism Episkopatu ponieważ listy te mogą powstawać tak samo, jak powstała nagonka inspirowana przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów na Księdza prof. Guza, i tak samo teraz biskup Mering, będący agentem Lucjanem, napadł na zamówienie środowisk żydowskich na abp. Lengę. Księża wprawdzie nie mogą okazywać lekceważenia biskupowi, nawet jeśli jest nierozliczonym agentem ale Episkopat pisze takie teksty, że ludzi łapią mdłości i zatykają uszy, żeby zostać na Mszy Świętej, i być u Komunii Świętej, a list Episkopatu jakoś przeżyć. Widzieliśmy na własne oczy jak ludzie zatykali na Mszy uszy, albo wychodzili z kościoła jak się list Episkopatu zaczynało czytać. Niektórzy księża nie czytają. Nie muszą. Mogą powiedzieć normalne kazanie czy homilię.
Księża są formatowani przez służby i niszczą za zamówienie środowisk na przykład żydowskich wiarę katolików. Listy Episkopatu niewiele mówią o wierze a autoryzują polecenia Zrównoważony Rozwój i Zielonych. Ludzi to gorszy. Zamiast walczyć o Kościół, o księży, odchodzą i tracą wiarę. To wielki dramat. Ale dobrzy ale posłuszni księża na zamówienie wilków w owczarni sami dokonują tego dzieła. Te mechanizmy przy okazji niszczenia abp Lengi opisaliśmy tu: https://swietatradycja.wordpress.com/2020/02/23/slowo-o-ataku-bp-meringa-na-abp-lenge-czyli-o-zgorszeniu-prawdziwym-i-nieprawdziwym/