«Jest to trzecie najgorsze wydarzenie w dziejach rozbicia, czy działania na rzecz całkowitego zniszczenia Chrześcijaństwa. Pierwsze jako grzech pierworodny, drugie – zabicie Jezusa, a trzecie – herezja reformacji Lutra jako najgorsza tragedia w dziejach świata.»
«Co mówi nam Martin Luter w dziele, które on sam uznał za najważniejsze jego życia? Jak ono jest zatytułowane? „De servo arbitrio”. O zniewolonej woli człowieka. Rok powstania 1525. I co to jest za pismo? To jest pismo odpowiedź na dzieło Erasmusa z Rotterdamu „De libero arbitrio”. Erasmus pomimo jego humanistycznych tendencji, wyrasta z tradycyjnego ducha katolickiego. Jest katolikiem. I Tomasz Morus nakłada mu powinność: Erasmusie, masz napisać traktat o wolnej woli człowieka. Bo Luter z Luteranami kwestionują ten dogmat. A pamiętajmy, w XVI wieku to już mamy trzywiekową tradycję dogmatu o wolnej woli, czyli definicji Kościoła, Magisterium ecclesiae, o tym, że wolna wola człowieka to fakt. Tego starożytny etos greckiej nauki i Rzymian nie znał. Że w duchu, w duchu tym ścisłym człowieka istnieje taka władza ducha, którą nazywamy wolną wolą. Starożytni Grecy i Rzymianie przekopali się przez rzeczywistość osoby ludzkiej i dotarli tylko do teoretycznego i praktycznego rozumu, ale nie dokopali się do duchowej wolnej woli. Tak, jak też w starożytnej nauce nie ma duchowej pamięci. Duchowa pamięć i duchowa wolna wola to są wynalazki nauki Kościoła. I w tym piśmie „De servo arbitrio”, o zniwolonej woli, Martin Luter pisze następujące słowa [cytuję z pamięci]: „Erasmusie, ty jesteś jedyny, który zrozumiał mój punkt kardynalny”.»
−∗−
Luter i Reformacja – ks. prof. Tadeusz Guz
−∗−
Nowa Europa – Konsekwencje Reformacji – ks. prof. Tadeusz Guz, prof. Adam Wielomski i Paweł Lisicki
−∗−
Luter – reformator czy rebeliant? – Paweł Lisicki
−∗−
Rewolucja protestancka – wiara, polityka, społeczeństwo – prof. Adam Wielomski
−∗−
Dodaj komentarz